روستای پیرحاجات Pir-hajat Village
کد ثبت مکان توریستی | A/10/0348 |
کد ثبت اثر ملی | |
کد ثبت اثر جهانی |
روستای پیرحاجات Pir hajat ،
فاصله از شهر طبس : 110 کیلومتر
35 کیلومتر فرعی در 85 کیلومتری طبس به اصفهان
پیرحاجات جزیره ای سبز در کویر
این روستا به علت واقع شدن در دامنه كوه «روضه» دارای آب و هوای مطبوع میباشد، بطوریكه مسافری كه وارد پیرحاجات میشود و دست و صورتی با چشمه آب گوارای آن میشوید، خستگی از تنش بیرون میرود.
كسی که بالای قلعه پیرحاجات قرار میگیرد ضمن تماشای آثار قدیمی این قلعه، كشتزارها و باغات سرسبز این روستا كه نسبت به قلعه آن در سطح پائین تری قرار دارد چشمش را می نوازد.
روستای توریستی پیرحاجات از چند جنبه ارزش دیدن دارد :
- تاریخی
- زیارتی
- ییلاقی
- سنتها
آثار و جاذبه های روستا
مزار پیرحاجات
این بنای تاریخی مربوط به فردی معروف به پیر حاجات می باشد که مورد توجه و زیارت اهالی و مردم طبس می باشد .
بنای بارگاه شیخ پیرحاجات از بناهای دوران سلجوقی است ونوع گنبد آن از نوع «گنبد نار» می باشد
(تاریخ ساخت بنای پیرحاجات سال 601 هجری قمری است) (1)
راجع به شخصیت خفته در زیر گنبد مدور و منور پیرحاجات (مرادی كه حاجت روا می كند) اجماع و نظر واحدی وجود ندارد ، اما قدر مسلم این است كه ایشان مسلمانی والا مقام واز پیروان مخلص ائمه اطهار بوده كه لیاقت و قابلیت ساختن بارگاهی عظیم توسط دوست داران و مریدان خویش در حدود 800 سال پیش را داشته است . مردم طبس بقعه پیرحاجات را به نام شیخ احمد ابن اسحاق وكیل امام حسن عسكری زیارت كرده و نذر ونیازهای نقدی خودرا درون ضریح آن والا مقام می ریزند و نذورات غیر نقدی خویش را به صورت قربانی و پختن حلیم بین زوار دیگر واهالی روستای پیرحاجات تقسیم می كنند . اغلب كسانی كه به زیارت پیرحاجات میروند اعتقاد قلبی و عمیقی به این پیر بر حق دارند و معتقدند كه حاجتهای آنها را روا كرده و مرادشان را می دهد.
اطلاعات بیشتر راجع به شیخ پیر حاجات کلیک کنید …
قلعه پيرحاجات
اين قلعه يکي از بناهاي به جامانده از دوره قبل از اسلام است و در مرکز آبادي بر بلنداي صخرهاي کم ارتفاع ساخته شده و ديوارهاي آن از سنگ، گل و حدود هفتاد متر عرض و هفتاد متر طول دارد. در بعضي از قسمتها به تناسب شيب تپه دو يا سه طبقه است، در اين قلعه سقفها مدور بوده و گچبريهايي به چشم ميخورد که زيبايي اين قلعه را دو چندان نموده است.كسی كه بخواهد به سمت پیرحاجات برود از فواصل دور دیده و شناسایی میشود
تپه تاریخی دوب بکندا
در پیرحاجات آثاری از یك تمدن بسیار قدیمی در نزدیكی قلعة آن به چشم میخورد. بسیاری از افراد آثاری سفالی مانند كاسه لعاب دار و بدون لعاب و حتی ابزار فلزی از روی این تپه از زیر خاك در آورده اند. این محل به شكل تپه ای است كه در روی آن علف و بوته روئیده است نام این محل «دوبِ بِكَندا» میباشد .
موزه مردم شناسی
موزه مردم شناسی شامل وسایل زندگی ؛آثار تاریخی و مکشوفات بدست آمده در تپه های باستانی روستا در معرض دید عموم قرار گرفته است .
قبرستان پیر حاجات
قبرستانی قدیمی در حوالی قلعة پیرحاجات قرار دارد كه گفته میشود كه متعلق به گبرهاست كه قبل از اسلام در پیرحاجات میزیسته اند.
قبر بی بی گوهر
در این روستا قبری خشتی و گلی بوده است منتسب به نام بی بی گوهر که مردم چایی و غلیفی (آرد،شیر،نمک،زردچوبه،روغن،کنجد،سیه دانه و مایع خمیر)درست میکردند و شبهای جمعه به مقبری این خانم میبردند. این قبر در توسعه مسجد تخریب شد.
شادر
شاه درب یا به اصطلاح مردمان روستا شادر، که همان دروازه ی ورودی پیرحاجات در زمانهای قدیم بوده است.( در زمانهای دور این مکان به همین علت بنا گردید تا یکتا پرستان از شر دشمنانشان در امان باشند تا بتوانند فرایض دینی خود را انجام دهند ) این مکان از سمت شمال تا شمال شرقی روستا امتداد دارد و در مسیر بند پیرحاجات قرار دارد.
منطقه شکار ممنوع پیرحاجات
در این منطقه حیوانات مختلفی همچون کل و قوچ ؛ كبك ؛تیهو ؛ بلبل و پلنگ وجود دارد
محصولات معروف پیرحاجات آلو، گل نرگس، گوشت و نان محلی آن است
سنتها
روستای پیر حاجات همچنان توانسته است سنتها و رسومات سنتی خود را حفظ کند و هنوز به شادابی قرنها قبل این مراسمات برگزار میگردد
بی بی حور – جشن سده – عروسی های سنتی – مراسم نخل برداری روز عاشورا و ….
سالانه تعدادی زیاد گردشگر جهت مشاهده این سنتها به این روستا سفر می کنند
فیلمی از مراسم سنتی عروسی در روستای پیر حاجات
……………………
فیلمی از جشن سده روستای پیرحاجات
.…………………..
- گروه تحقیقاتی سایت دانشنامه طبس گلشن
- وبلاگ پیر حاجات گنجینه کویر
- وبلاگ پیرحاجات – رضا بورنگ
Back to Photo Gallery بازگشت به آلبوم تصاویر
گردآورنده : دایره المعارف طبس
در صورت داشتن اطلاعات و تصاویر جدیدتر ؛ آنرا به همراه نام خودبه آدرس tabasenc@yahoo.com ارسال فرمایید
“استفاده از مطالب سایت با ذكر منبع (www.tabasenc.ir) بلا مانع است“
باسلام: ممنون از سایت با ارزش شما ، مطلبی که در مورد پیرحاجات نوشتید داری تناقض و تحریف است از انجا که سایت شما عنوان دانشنامه دارد لذا انتظار میرود که برای درج مطالب و سندیت حساسیت داشته باشید مطلب “پس ملاحظه می شود که نه تنها مردم عامه که نویسندگان بزرگی همچون یا قوت حْمُوی به کرامات شیخ احمد ابن اسحاق ایمان داشته اند ” شما تحریف کرده اید که عین مطلب فوق از کتاب معجم البلدان یاقوت حموی _ترجمه جلد1 صفحه 371هیچ اشاره ای به شیخ احمد ابن اسحاق ندارد بلکه این کرامات را به پیر وارسته ابو نصر ایرایاذی (ایراوه ای ) می داند. و دیگر اینکه شما نوشتید “تنها مدرک و سندی که نشان میدهد که بقعه پیرحاجات میتواند مدفن شیخ احمد ابن اسحاق وکیل امام حسن عسکری باشد مطلبی است که در کتاب شیخ صدوق نوشته شده است .” پس منابع تاریخی یاقوت حموی و….از کجا آورد ه اید و منتسب شیخ احمد ابن اسحاق کرد ه اید . مطالب را به اختصار گفتم لذا خواهشمندم نسبت به اصلاح مطالب اقدام کنید .
با سلام
ضمن عرض تشکر از دیدگاه شما به استحضار میرسد مطالب مذکور از سایت دیگری استخراج گردیده . در صورتیکه شما مطلب کاملتر و دارای منابع قویتری هستید درخواست میگردد آنرا با ذکر منابع به ایمیل سایت ارسال نمایید .
tabasenc@tahoo.com
دوستان این تحقیق را بنده ( فرهاد شهبازیان )سالها پیش با توجه به ملاحظات و مصلحت اندیشی در یک مجله نوشتم و خیلی از مطلب من هم توسط ان نشریه حذف و یا به سلیقه خو تغییر دادندند
انتظار میرود که دانشنامه طبس نام نگارنده را میاورد . من دنبال کسب شهرت نیستم حداقل فایده اش این بود که مسولیت درستی یا نادرستی مطلب بر عهده شما نبود
با سلام خدمت شما
تنها نباید به نوشته های یاقوت حموی که در معجم البلدان نوشته شده تکیه کرد
ما آثار فراوان از قاسم بن یوسف (یکی از نوادگان شیخ ابونصر ایراوه ای) داریم که دال بر زیستن این شخص شریف در روستای ایراوه میباشد.
از فصیحی خوافی و … داریم که در مورد شخص مدفون در پیرحاجات سخن گفته اند.
از زبان فصیحی خوافی و قاسم بن یوسف بن بونصر روایت شده که نام ایشان ابونصر محمد بن احمد بن ابی جعفر بن ابی اسحاق هروی است.
در اینجا اگر به ظاهر موضوع بخواهیم تکیه کنیم و عقل را دور بیندازیم میتوانیم بگوییم ابونصر است و دیگر هیچ
ولو بخواهیم عاقلانه بیاندیشیم خواهیم دانست که بونصر و احمد بن اسحاق هر دو یکی هستند و مسلمانند
اگر میخواهید ادله بیاورید و بگویید این شخص خفته در خاک نامش غیر این است و مذهب و دینش این نیست
باید به عرض برسانم در اشتباهید ..چرا که ایشان مسلمان و شیعی مذهب بوده و شخصی والاقدر عالم به علم کیمیا و طب کیاهی بوده اند.
لطفا قبل از بیان هر گونه مطلبی موضوع را کاملا از روی ادله و برهان بیان کنید تا شک و شبهه ای بوجود نیاید.
از دیگر آثاری که در مورد ایراوه و شخص خفته در خاک سخنی گفته اند اطلاعات جمع آوری نموده و با منطق سخن بگویید.
با تشکر