واقعه سقوط هواپیمای مسافربری طبس
واقعه سقوط هواپیمای مسافربری طبس
19مرداد 1393 – ساعت 9:20
ساعت 9:20 دقیقه 19صبح مرداد 1393 هواپیمای مسیر تهران – طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهانایر به شماره شمارهٔ ۵۹۱۶ هنگام بلند شدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست میدهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط میکند..این هواپیما با 48 نفر سرنشین هنگام بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد در انتهای باند دچار مشکل شده و بر فراز شهرک آزادی دچار سانحه میشود.
واقعه سقوط هواپیمای مسافربری طبس
فیلم جزئیات سقوط هواپیمای طبس
فرایند حادثه :
پس از سوار کردن مسافران از شرق به غرب (آزادی – کرج) فرایند برخاست را عملیاتی میکند و پس از ۲ دقیقه موتور سمت راست به اصطلاح پروازی «میرود» و از کار میافتد. در همین هنگام هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور میدهد تا از سمت چپ دور بزند (خلاف عقربههای ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد شود. اما چون هنوز هواپیما فرایند اوجگیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمیکند و به عکس حرکت میکند. خلبان ایزدپناه که در صورت پیادهسازی دستورهای برج مراقبت احتمال میداده به ارتفاع لازم نرسد و متعاقباً با ساختمانهای مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح میدهد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا میکشد تا به میزان اوجگیری لازم برسد. او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه موتور باقیمانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند. او تمامی این برنامهها را پیادهسازی کرده اما قدرت تکموتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با کابل فشار قوی رق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد.
برای اولین بار کمیته بررسی سانحه با عضویت متخصصان با تجربه و صاحب نظر در زمینههای مختلف هوانوردی شامل محمد شهبازی (رئیس کمیته)، محمدصادق دیجوری، فرامرز سروی و ابوالفضل محمدی راد تشیکل و مقرر شد تا اقدامات لازم برای سازماندهی، هدایت و کنترل مراحل بررسی سانحه تحت نظر این کمیته به انجام برسد.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حکمی محمد شهبازی را به سمت مسئول کمیته بررسی سانحه هوایی آنتونف ۱۴۰منصوب کرد و کمیته بررسی سانحه اعضای تیم های ۱۱ گانه بررسی سانحه را نهایی خواهند کرد.(3)
نتایج بررسی نقل از جهانگیری رییس سازمان هواپیمایی کشور :
یکی از دلایل از کار افتادن موتور گرمای شدید آن روز بود به طوری که در 19 مرداد ساعت 9 صبح دما به بیش از 38 درجه رسیده بود؛ به همین جهت عملکرد موتور با افزایش دما کاهش می یابد. افزایش ارتفاع فرودگاه مهرآباد هم یکی از دلایل اختلال در عملکرد موتور بوده است که این دو عامل هر دو به عنوان عامل محیطی وجود داشتند.در تهران ساعت 9 و 20 دقیقه روی باند شروع به مسافرگیری میکند و دو ثانیه قبل از جدا شدن از زمین موتور سمت راست دچار اشکال می شود و در یک ثانیه نیروی جلوبرنده به صفر می رسد. زمان بلند شدن از زمین تنها زمانی است که هواپیما به نیروی تراست نیاز دارد و همین زمان یک موتور از دست می رود. اما این دلیل نمی شود که هواپیما سقوط کند اما این شرایط، مشکلی برای خلبان به وجود می آید. خلبان به موقع از رفتن موتور آگاه نشده است، در زمان بلند شدن هواپیما، خلبان و کمک خلبان باید به بخشهای مختلف هواپیما توجه داشته باشند اما ظاهرا چند لحظه ای متوجه از کار افتادن موتور نشده اند. خلبان باید هواپیما را به سمت موتور چپ که موتور زنده هواپیما بود، سوق می داد، اگر یکی از موتورها از کار بیفتد، موتور دیگر 10 درصد تراست بیشتر پیدا می کند، ضمن آنکه وقتی موتور یک هواپیما از کار می افتد، هواپیما به سمت موتور خاموش پیچیده می شود. هواپیما سرعت کافی را در زمان بلند شدن و زمان پرواز نداشت. نیروی مقاوم موثر بر هواپیما اجازه افزایش سرعت را نداده و یکی از موتورها هم از دست رفته است، بنابراین خلبان نتوانست هواپیما را در مسیر مستقیم نگه دارد و افزایش ارتفاع دهد، بنابراین در 45 متر در سطح زمین به مدت یک و نیم دقیقه پرواز داشته و مدام هم به سمت راست منحرف شده است. در این سانحه مجموعه ای از عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی منجر به حادثه شده استولی موتور یکی از عوامل اصلی سانحه بوده که از کار افتاده است.(2)
محل وقوع سانحه
در این هواپیما گروه پروازی شامل دو نفر خلبان، دو نفر مهماندار، دو نفر گروه فنی و دو نفر گارد امنیت پرواز بوده است.در این پرواز 34 مسافر بزرگسال، 3 نوزاد زیر دو سال و 3 کودک زیر 12 سال حضور داشتند.در زمان سقوط ابتدا قسمت انتهایی این هواپیما جدا شد و در کنار کارخانه شیشه سازی مینا در شهرک آزادی به زمین افتاد.این هواپیما پس از سقوط به دیوار بتنی سها(سازمان هوایی ارتش) برخورد کرده و قطعات آن به اطراف پراکنده شده است.
بر اثر حریق 3 تا 7 نفر از کارمندان شرکت شیشه و شهروندان عادی در اطراف حادثه مصدوم شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند.40 نفر از سرنشینان این هواپیما مسافران پرواز و 8 نفر کرو پروازی بودهاند. یک راننده تاکسی نیز با دیدن هواپیمایی که به سوی زمین میآمد از مسیر خود منحرف شد و با یک خاور تصادف کرد که در اثر این تصادف دختر جوانی دچار مرگ مغزی شد و خانوادهاش اعضای بدن او را اهدا نمودند.(1)
اسامی مسافران جانباخته سانحه آنتونف 140 سپاهانایر
مهدی یزدانی، همسر و فرزند 15 روزه اش، نسرین بیطرف ثانی و دو فرزند خردسالش، جهانبخش (سکندر) خسروی، همسر، عروس و نوه ه های خردسال وی، مجید کاظمی، همسر و دختر خردسالش، مرجان استاد و دختر 18 ساله اش مژگان جهانگیری و مهندس سید ماشاالله شکیبی نماینده ادوار پنجم و ششم مردم طبس در مجلس شورای اسلامی از فوت شده گان در حادثه پرواز تهران – طبس بوده اند.
15 تن از اموات مذکور صبح روز پنج شنبه 23 مردادماه 93 بر دستان بیش از 16 هزار نفر از مردم عزادار شهرستان طبس تشییع شد . 2 تن در روستای آبخورگ بخش دستگردان، 2 نفر در روستای تشکانان بخش مرکزی، 8 نفر در آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و 3نفر در باغ رضوان شهر طبس آرام دفن شدند و پیکر همسر و فرزند مرحوم یزدانی به زادگاهش شهرستان خرم آباد و همسر مرحوم کاظمی به موطنش شهرستان نیشابور انتقال یافت .
- سید ماشاءالله شکیبی – نماینده دوره 5 و 6 مجلس شورای اسلامی – دفن در طبس ( امامزاده )
- مجید کاظمی– کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه تهران – کارمند ستاد توسعه فناوری نانو – برادر شهید
- مهدیه هوایی- کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه الزهرا (س) – کارمند ستاد توسعه فناوری نانو – همسر کاظمی
- آوینا کاظمی 3 ساله – فرزند کاظمی
- علی اصغر منافی – مدیر عامل کارخانه سیمان طبس
- علیرضا مولاپسندی – مدیر عامل شرکت مشاور پاراو(شرکت کک و سیمان طبس)
- فرزاد آزاده- رئیس حسابداری شرکت زغالسنگ احیا سپاهان طبس
- رضا بدری- شرکت ماسه ریخته گری چیروک(پیمانکار ماشین آلات)
- فرزاد خان دوستانی– شرکت ماسه ریخته گری چیروک(پیمانکار ماشین آلات)
- سعید محمدی آرا – شرکت ماسه ریخته گری چیروک(پیمانکار ماشین آلات)
- قاسم قویان وری– شرکت زغالسنگ نگین(کارشناس نگهداری رودهدر)
- رحمتالله حیدری – نیروگاه زغالسوز طبس(امور بازرگانی)
- موژان جهانگیری – دفن در طبس – روستای آبخورگ
- مژگان استاد – دفن در طبس – روستای آبخورگ
- محمد کاشانی – شرکت زغالسنگ پروده1(کارشناس پیمانکار)
- عصمت عرب شیبانی -بهره بردار خاک نسوز رهنو
- امیرعباس ناهید – نیروگاه زغالسوز طبس(کارشناس پیمانکار)
- خدابخش خسروی – بهره بردار خاک نسوز چاه رخنه
- عصمت خسروی-
- بیژن خسروی
- شیرین خسروی- دانش آموز پایه هفتم
- زهرا خسروی
- نسرین بیطرف ثانی
- غلامرضا عدالت
- غلامحسین قاسمی
- فرانک شیروانی مقدم
- سید محمدطاها طالبی
- زینب سادات طالبی مقدم – دانش آموز اول ابتدایی
- آرمینا یزدانی – نوزاد ۱۵ روزه
- مهدی یزدانی
- مصطفی مزرعتی 28 ساله- مستندساز -فوت در بیمارستان – دفن در کاشان
- زهره شکاری 25 ساله – مستند ساز و همسر مصطفی – فوت در بیمارستان – دفن در کاشان
- خلبان: ایزدپناه
- کمک خلبان: برقیان
- سرمهماندار: نریمانی
- مهماندار: مسعودی
- فنی پرواز: رفیع زاده
- فنی پرواز: پناهی
- حفاظت فیزیکی
- حفاظت فیزیکی
*اسامی مصدومانی که به مراکز درمانی اعزام شدند
- مصطفی مزرعتی 28 ساله– مستندساز -فوت در بیمارستان
- زهره شکاری 25 ساله – مستند ساز و همسر مصطفی – فوت در بیمارستان
- محمدپارسا مزرعتی یک ساله – پسر مصطفی
- امیر مزرعتی 30 ساله – برادر مصطفی
- شهربانو شوکتی 28 ساله
- علی دالوندی 30 ساله- کارمند شرکت زغالسنگ احیا سپاهان طبس
- عزت بابایی 60 ساله-شرکت زغالسنگ پروده1(کارشناس پیمانکار)
- تیمور خسروی
- محمد عابدزاده
- مریم رهنما همسر محمد عابدزاده
مصطفی مزرعتی که در سفر به طبس به همراه همسر و فرزند خردسالش و برادر و همسرش جهت تهیه مستند «دیار ماندگار» روز یکشنبه 19 مردادماه با تجهیزات کامل تصویربرداری و اقامت 10 روزه عازم طبس بودند پس از یک هفته از انتقال به بیمارستان و همسرش خانم شکاری پس از دو هفته در چهارشنبه شب، ۱۲ شهریور 1393 نیز در گذشت.
هواپیمای آنتونوف 140
هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. عمده ویژگیهای بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.
هواپیمای “آن140” (Antonov An-140) یک هواپیمای چند منظوره با کاربری مسافری، حمل و نقل، عکاسی هوایی، پزشکی و . . . است. حداکثر ظرفیت حمل مسافر این هواپیما در حالت لوکس 25 صندلی (VIP) و 50 مسافر عادی است.
این هواپیما از موتور توربوپراپ (با نیروی جلوبرندگی ملخی) استفاده میکند و بعنوان یک هواپیمای برد متوسط در کشورهای مختلف کاربرد دارد. “آن 140 ” با طول 22 متر، طول بال 24 متر، قادر است حداکثر با سرعت 500 تا 600 کیلومتر در ساعت در سقف پروازی 25 هزار فوت پرواز کند.
منابع :
فارس نیوز
سازمان هواپیمایی کشور
کمیته بررسی سانحه هواپیمای طبس
کلیه حقوق برای سایت ” دانشنامه طبس گلشن ” محفوظ است
استفاده از مطالب و تصاویر با ذکر منبع ” دانشنامه طبس گلشن ” مجاز است
پاسخ دهید