مراسم عاشورای طبس ، بزرگترین نمایش (تآتر) جهان است . نمایشی که بویژه از صبح هشتم محرم شروع می شود ، در ظهر عاشورا به اوج می رسد و با برنامۀ بنی اسد پایان می یابد . نمایشی با ده ها هزار بازیگر و هنرمند . هرکسی در نقشی خاص . شما توجه کنید که نقش ها تخصصی است . کسی که نخل را تزیین می کند . کسی که جلو درب حسنیه می ایستد . کسی که افسار اسب را در دست دارد .کسی که پشت سر اسب سفید نوحه می خواند . کسی که پشت سر اسب قهوه ای نوحه می خواند . و اینکه کدام اسب ” ذوالجناح ” است . و پشت سر هر اسب کدام نوحه را می خوانند . و تصمیم گیرنده تغییر لحن و نوحۀ پشت سر هر اسب ( سردسته ) چه کسی است .
و در حسینیه قمه زن ها ، صبح زود ، “ای صبح روسیاه ، زچه رو گشته ای سپید ” و پس از طلوع شعر محتشم ، “باز این چه شورش است که در خلق عالم است ” آن هم با لحن و ریتم خاص و توسط افرادی خاص خوانده شود و در آن چای بدهند و روبروی حسینیه در جایی که اسب را آماده می کنند ، حلیم بدهند و چه کسی مسئول آن است ( اسمش هم “حلیم زیر اسب ” است ) … و در نهایت از همین حالا هم من و شما می دانیم که (انشاالله) در فلان ساعت و در فلان مکان فلان افراد مشغول فلان اجرا خواهند بود . نخل حسینیه میرزاها ساعت چند حرکت می کند و از ساعت چند ، چه کسانی مشغول آماده کردن آن بوده اند و چه کسانی زیر نخل خواهند بود و نخل هیئت فاطمی … و من را در کجای این نمایش عظیم و در کدام نقش خواهید دید . و خودتان ؟ و چه بسیار افرادی که از شهرهای دور و نزدیک برای حضور در نقششان به طبس خواهند آمد و می دانیدکه همۀ مستمعین و تماشاچیان هم در اینجا بازیگرند و نقشی دارند حتی برای دیدن مراسم و نخل در جای خاصی از مسیر یا میدان می نشینند و در این نمایش عزا شرکت می کنند و ….
آیا این مراسم ،با شکوه ترین ، بزرگترین ، وزین ترین ، عاشقانه ترین ، معنوی نرین و عارفانه ترین نمایش جهان نیست ؟
(مهدی امییان مدرس)
آیینهای محرم در طبس
مردم طبس که شیعه اثنی عشری هستند، ارادتی خاص به ائمه اطهار(ع) بهویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند و همه ساله مراسم عزاداری آن حضرت را با جلال و شکوه خاص برگزار میکنند.
بیست وهفتم ذیحجه است وآغاز عزاداری مردم طبس . هیئت های عزادار در شب بیست هفتم ذیحجه به استقبال محرم می روند ،حسیّنیه ها و تکایا و هیئت ها سیاه پوش می شوند و شهر جامه سیاه عزا به تن می کند . دسته های عزادار سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای شهر به راه می افتند . واز شب اول تا شب نهم محرم هر شب کلیه هیأت برای عزاداری در یکی از هیئت های سطح شهر جمع شده عزاداری می کنند .
آیینهای محرم در طبس
شهر طبس دارای پنج هیئت عزادار است که عمده دسته جات و هیئت عزادار را شامل می شود .
1-هیئت صاحب الزمانی
2- هیئت فاطمی
3-هیئت چهارده معصوم
4- هیئت ابوالفضلی
5- هیئت حسینی
معمولاً در اولین شب محرم کلیه هیئت ها به قدیمی ترین هیئت که هیئت صاحب الزمانی است می روند هنگام رسیدن به یکدیگر هیئت ها دم گرفته به یکدیگر سلام می دهند و هیئت میزبان نیز در مقابل در حسینه به عزاداران سلام آنها را پاسخ می گویند :
در مقابل در ورودی حسینیه هیئت مهمان همصدا دم می گیرند و به هیئت میزبان سلام می گویند:
یاوران حسین سلام علیک سلام علیک
هیئت میزبان نیز در مقابل در حسینیه خودشان جمع شده دسته جمعی سلام آنها راجواب می دهند:
اهل عزای حسین علیک السلام علیک السلام
این رفت آمدها تا شب نهم محرم ادامه دارد و هر شب نوبت یک هیئت است که میزبان دسته جات عزاداری است . در این رفت و آمد ها بر اساس قدمت هر هیئت انجام می شود .وترتیب خاص خود را دارد.
شب دوم محرم هیئت فاطمی میزبان هیئت های عزادار است .درشب سوم محرم دسته جات عزاداری به هیئت چهارده معصوم می روند .شب چهارم محرم هیئت ابوالفضلی میزبان سوک امام حسین می شود .
شب پنجم همه دستجات عزادار مهمان هیئت حسینی هستند .
شب ششم مهمان حسینیه میارزه هستند.
صبح روز هفتم هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی در سطح شهر به راه می افتند وبابرداشتن پرچم ها وعلامت ها و علم ها به مجالس عزاداری که معمولاً مشخص است می روند و پس از سینه زنی و زنجیر زنی و ذکر مصیبت باز به مجلسی دیگر می روند . دسته جات گاه تا آخر مجلس روضه خوانی می مانند و گاه بلافاصله پس از ذکر مصیبت مجلس را ترک می کنند بعضی از دسته جات از روز هشتم اسبی را سیاه پوش کرده در جلو دسته جات عزادار به حرکت در می آورند.
عصر روز هفتم کلیه دسته جات به محل هیئت چهارده معصوم رفته عزاداری می کنند .
آیینهای محرم در طبس
روز هشتم : نخل حضرت ابوالفضل( س)
روز هشتم محرم در بین عزاداران اختصاص به عزاداری حضرت ابوالفضل (س دارد .پس از نماز ظهر وعصر هیئت ابوالفضلی طی مراسمی نخل کوچکی را که نشان حضرت ابوالفضل است با همراهی هیئت های دیگر از محل هیئت مذکور بر دوش گرفته همراه دسته جات زنجیر زن و سینه زن به حسینیه وکیلی می برند و طی مراسمی با حضور کلیه هیئت ها برای حضرت نوحه خوانی می کنند در پایان مراسم تعزیه حضرت ابوالفضل نیز اجرا می شود .
آیینهای محرم در طبس
روز نهم : مراسم اصغر صغیر(س)
درروز نهم ماه محرّم دسته جات از صبح به مجالس روضه خوانی رفته وعزاداری می کنند . نزدیک به ظهر کلیه هیئآت عزادار در محل هیئت حسینی جمع می شوند حدود ساعت 11 صبح مراسم اصغر صغیر با نوحه خوانی و زنجیر زنی شروع می شود گهوراه ای سیاه پوش که طفلی در آن قرار گرفته و دونفر از جوانان سیاه پوش بر بالین کودک قرار دارند بر دوش عزاداران در میان دسته های زنجیر زنی تا داخل هیئت حسینی حمل می شود مردان سیاه پوش عزادار در حالی که با شور حرارت بر سر وسینه می زنند و نوحه خوانی می کنند گهواره علی اصغر را همراهی می کنند . پس از مراسم نوحه خوانی و ذکر مصیبت تعزیه علی اصغر و تیر خوردن طفل شش ماهه انجام می شود و شور وحرارت مجلس به اوج خود می رسد عزاداران طفل خونین را با گهواره بر دوش گرفته از مجلس بیرون می برند جمعیت نیز از شدت تاثیر با عزاداران همراه شده شیون می کنند .سرانجام مجلس با ذکر مصیبت یکی از روحانیون یا مداحان خاتمه می یابد .
پس از مراسم اصغر صغیر عزاداران با هم به حسینه وکیلی می روند در آنجا نیز نمایش تعزیه علی اکبر توسط هیئت صاحب الزمانی با صدای حزین موذن پیر طبس برگزار می شود و تعزیه به میدان رفتن علی اکبرو اذن جنگ از پدر ،تا زمان شهادت اجرا می شود این مراسم تا حدود ساعت 2 عصر ادامه دارد .
شب عاشورا نوبت زیارت حسین بن موسی الکاظم (ع) است و زیارت اهل قبور از نخستین ساعات عصر دسته جات سینه زنی وزنجیر زنی با برداشتن پرچم ها و علامات مخصوص به خود در محل هیئت خویش تجمع کرده با نظم خاص دم گرفته به طرف امام زاده حسین بن موسی الکاظم (ع ) به راه می افتند مردم نیز در این شب مانند شب برات (نیمه شعبان )بر سر خاک مرده های تازه درگذشته رفته و خیرات می کنند . ذکر تمام دسته جات در بدو ورود به امام زاده یکنواخت می شود .
السلام ای زاده موسی بن جعفر الّسلام السلام ای شافع فردای محشر الّسلام
پس از ورود هر هیئت به صحن وسرای حضرت در مقابل حرم مشغول سینه زنی و زنجیر زنی می شوند وپس از نوحه وذکر مصیبت مجلس را ترک کرده ومجلس را به هیئت دیگری می سپارند تمامی هیأت به نوبت در مقابل حرم حضرت عزاداری می کنند و ارادت و عشق خالصانه خود را به جد بزرگوارش حسین بن علی (ع) ابراز می دارند .
*******
آیینهای محرم در طبس
روز دهم : مراسم نخل برداری
پرشورترین روز عزاداری روز عاشورا است .زن ومرد و پیر وجوان صبح زود از خانه های خود خارج شده و راهی مراسم عزاداری و مجالس روضه خوانی امام حسین می شوند . دسته جات عزاداری نیز امروز زودتر از روزهای قبل در خیابانها به راه افتاده به مجالس عزاداری بیشتری سر می زنند و نوحه سرایی می کنند وبر سر وسینه می زنند . تا نزدیک ظهر دسته جات به کلیه هیئآت سر می زنند و نزدیک ظهر به انتظار برداشتن نخل در کنار آن می مانند . افراد عزادار بر طبق یک سنت قدیمی از زیر نخل می گذرند .شهر طبس دارای دو نخل است یک نخل شهر (هیئت صاحب الزمانی ) ودیگری نخل پایین محلّه (هیئت فاطمی ) منطقه دیهشک طبس نیز که چند سالی به شهر پیوسته نخل مخصوص به خود دارد که در همان منطقه حمل می شود . اکثر روستاها نیز نخل مخصوص به خود دارند . زن ومرد و پیر وجوان از شهر و روستاهای نزدیک هنگام ظهر برگرد میدان امام خمینی (میدان اصلی شهر) به انتظار رسیدن نخل ها منتظر می مانند .
نخل دارای وزن نسبتاً سنگینی است که معمولاً هر نخل بهوسیله حداقل ۳۰ مرد قوی بهعنوان نخلگردان حمل میشود که این تعداد گاهی حتی تا ۶۰ نفر نیز افزایش مییابد که علاوه بر این عدهای نخلگردان نیز در پشت و کنار نخل در حرکت هستند تا در صورت لزوم جای خود را با یکی از حاملان نخل عوض کنند.
آیین شالبندی نخلگردانان در طبس
نخلگردانان برای حمل نخل، لبههای چوبی بیرونی نخل و همچنین میلههای چوبی که در زیر آن وجود دارد را بر دوش میگیرند؛ گرچه معمولاً بر دور لبههای نخل پارچه بسته میشود، اما نخلگردانان برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی، طی آیینی، شالی را بر دور کمر و بر روی دوش خود میبندند تا لبههای چوبی نخل بهجای واقع شدن بهطور مستقیم بر روی شانه نخلگردانان، بر روی شال نسبتاً ضخیم قرار گیرد.
این کار جلوی ضربههای شدید نخل بر کتف نخلگردانان را میگیرد و بستن شال بهدور کمر نیز موجب میشود تا این شال همانند کمربند وزنهبرداران عمل کرده و فشار وارد آمده بر ستون فقرات و مهرههای کمر نخلگردانان را کاهش دهد.
از دیگر فواید شالبندی، تمایز نخلگردانان از سایر افراد و عزاداران است تا به این طریق سایرین اجازه دخالت در حمل نخل که کاری بسیار دقیق و هماهنگ است را نیابند.
پس از نماز ظهر وعصر که با شرکت عزداران در مسجد جامع شهر برگزار می شود اولین نخل (نخل شهرمیرزاها) توسط دسته جات عزادار سینه زن و زنجیر زن که مرکب از همه هیئآت سطح شهر است ،حرکت داده همراه با سیل جمعیت زن ومرد سیاه پوش در حالی که کاروان شتران که طباّلی نیز بر بالای آنها طبل جنگ می کوبد و پیش قراول کاروان عزادار است . به سمت میدان اصلی شهر سرازیر می شود .
اسب ها
در بین جمعیت همراه با نخل نیز دو اسب که با پارچه مخمل سبز و سیاه وطلاجات تزیین شده اند توسط عده ای از سادات شهر با کاروان عزاداران حرکت می کنند . اطرافیان اسب نوحه های خاص خود را سر می دهند که معمولاً این نوحه ها همه خطاب به ذوالجناح است .
ای اسب بگو باب رشیدم به کجا شد لب تشنه شهنشاه شهیدم به کجا شد
بردی تو به میدان شهادت شه دین را …
هیئت قمه زن ها
دو دسته کفن پوش نیز یکی مردان و دیگری کودکان کفن پوش با ذکر :
ما کفن پوش حسینیم ما همه در شور شینیم
نخل عزای امام حسین را همراهی می کنند .
قامت نخل نیز که از شب قبل توسط عده ای خاص که در تزیین نخل تبحّر دارند به شکل زیبایی با پارچه های مخمل سبز و سیاه و گُل و نارنج و شمشاد به زیبایی خاصی تزیین شده است و بردوش مردان قوی هیکل که در این کار تخصص دارند در میان جمعیّت عزادار حمل می شود . شور و غوغای جمعیت و عزاداران از هنگام حرکت نخل تا پایان آن بخصوص اوج مراسم که معمولاً در میدان اصلی شهر است .وصف ناشدنی است و هر بیننده سنگدلی را در مظلومیت امام حسین (ع) متاثر می سازد .
نخل شهر پس از عبور از میدان مجددا به محل اصلی خود که به حسینیه میارزه معروف است برده شده و تا فردا صبح بدون هیچ گونه تغییری می ماند .
نخل دوم ؛ نخل فاطمی
مردان و زنان عزادار به همراه کاروان شتر و دسته های زنجیرزن و سینه زن بلافاصله به سراغ نخل محله (فاطمی)می روند و با همان ترتیب و شور وشوقی که ذکر شده این نخل را نیز بر دوش گرفته به میدان اصلی شهر(میدان امام خمینی)می برند.
…………….
.
چه بسیار جوانهایی که از شدت هیجان و شور حسینی از هوش می روند(غش می کنند)وبر روی دوش مردم عزادار به خارج از جمعیت منتقل می شوند تا مداوا شوند این مراسم تا حدود ساعت 3عصر ادامه دارد و پس از ختم مراسم مردم مهمان هیات مذهبی هستند که معمولا با غذای گرم از عزاداران پذیرایی می شود .
مراسم شام غریبان
نزدیک غروب آفتاب دوباره عزاداری و نوحه سرایی توسط هیئت ها از سر گرفته می شود کلیه دسته جات عزادار در محل هیئت چهارده معصوم گرد آمده و مراسم شام غریبان را آغاز می کنند این مراسم پس از نوحه خوانی در هیئت مذکور شروع می شود هر هیئت باپرچم و علامت مخصوص به خود در خیابانهای منتهی به میدان اصلی شهر که چراغ هایش به مناسبت شام غریبان خاموش شده است به راه می افتند کودکان نیز بر گرد دسته جات مذهبی شمع بدست مردان را همراهی می کنند . مردان عزادار هر هیئت به دو گروه تقسیم می شوند و هر گروه به نوبت در تاریکی خیابان می نشینند و نوحه های خاص شام غریبان را در حالی دست غم بر سر دارند سر می دهند این نوحه ها معمولاً به صورت سؤال و جواب است که هر گروه نوحه گروه قبل را پاسخ می دهد.
روحانی ترین و خالص ترین عزاداریها مراسم شام غریبان است که تقریباً در تاریکی اجرا می شود و مردم عزادار خالصانه در عزای امام حسین و یه یاد غریبی و اسیری کودکان اودر شام عاشورا نوحه سرایی می کنند .نوحه ها معمولاً زبان حال کودکان امام حسین (ع)امام سجاد(ع)و حضرت زینب(س)است که با احساس حزین توسط نوحه گران به صورت گروهی همراه اجرا می شود این مراسم حدود دو ساعت در تاریکی شب به طول می انجامد.(مراسم شام غریبان چند سالی است که در محل امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع)نیز با همکاری هیئت ابوالفضلی انجام می شود ).
روز یازدهم : تعزیه بنی اسد
در روز یازدهم جز مراسم روضه خوانی مراسم خاص دیگری وجود ندارد اما در روز دوازدهم نمایش تعزیه قبیله بنی اسد توسط هیئت ابوالفضلی طبس برگزار می شود که ظهر روز مذکور پس از نماز ظهر و عصر عده ای بیل و کلنگ بر دوش با لباس مخصوص به صورت سمبلیک برای دفن اجساد کشتگان کربالا تعزیه خوانی می کنند وبدین وسیله مردم علاقه و اشتیاق خاص خود را با تمام توان به امام حسین (ع) پیشوای بزرگ شیعیان و بزرگ پرچم دار شهادت اعلام می دارند .
مراسم روضه خوانی در هیآت ومنازل در طول ماه محرم ادامه دارد تا اربعین حسینی که باز دسته جات عزادار درطول این روز در مجالس روضه به سینه زنی ونوحه سرایی می پردازند.
مراسم عزاداری آخر صفر
در بیست هشتم صفر دوباره مراسم نوحه خوانی و زنجیر زنی رونق می گیرد ودسته جات عزادار در سطح شهر به عزاداری می پردازند .در این ایام اکثر هیآت مذهبی به مناسبت شهادت امام رضا (ع) به مشهد می روند .اما مراسم عزاداری در شهر ادامه دارد .غروب روز آخر صفر هیآت عزادار درهیئت چهارده معصوم گرد هم می آیند وپس از مراسم نوحه خوانی وعزاداری همه باهم به صورت یک دسته واحد به طرف میدان اصلی شهر حرکت می کنند در آنجاعزاداران به صورت دایره وار ایستاده وبا ذکر های خاص این روز که معمولا در عزای حضرت رسول(ص) وامام حسن مجتبی است به نوحه خوانی می پردازند کسانی که پرچم وعلامت و علم در دست دارند نیز درداخل دایره جمعیت می چرخند یک نفر پیشاپیش آنان مجمری در دست درحالی عود وکندر دود می کند حرکت می کند. در اواخر مراسم نوحه خوان ذکری را انتخاب می کند که گویی با مراسم سوگواری خداحافظی می کند :
الوداع الوداع ای دو ماه عزا
این بیت ترجیع این نوحه است که عزاداران دم گرفته پاسخ می دهند .این ذکر که به پایان رسید نوحه خوان باذکر خاصی عزاداران اعم از سینه زن و زنجیر زن و کودک وپیر وجوان وزن ومرد را دعا می کند جمعیت یک صدا ” یارب آمین ” میگویند .ودرپایان باشور خاصی یا حسین گویان جمعیت نظم دایره وار مجلس را برهم می زنند .ومداحی مصیبت می خواند .و مراسم را به پایان می برد.
دانشنامه طبس / محمدهاشم مریدا – محقق و نویسنده
………………………………………………………
برای دیدن تصاویر در ابعاد واقعی روی آن کلیک کنید
………………………………………………………….
برای دیدن تصاویر روی تصویر زیر کلیک کنید
Click on the image below to see images
………………………………………………
مراسمات و آیینهای عزاداری در روستاها و شهر های طبس
شهر عشق آباد
اجرای مراسم تعزیه خوانی محله میان آباد شهر عشق آباد بخش دستگردان
………………………………………………………………….
روستای فهالنج
مراسم بنی اسد روز 12محرم
منبع : سایت فهالنج
…………………………………………………………………..
ارسال : حامد عصار
مراسم نخل برداری
نخل دشت قرآن (دشتغران) نخل دهنو
…………………………………………………………….
دهشک
مراسم نخل برداری روز عاشورا
……………………………………………………………………
روستای کریت
نخل برداری روز عاشورا – قبل از زلزله1357
مراسم عزاداری در محرم 1391
………………………………………………………………………..
روستای پیکوه – بخش دیهوک
مراسن سنتی علمداران
ارسال : محمد قادری
مردم هر ساله در شب ده محرم به یاد علمدار با وفای دشت کربلا بعد از عزاداری شبانه علم ها را به دوش گرفته و با پای پیاده و در هر شرایط جوی از روستا به سمت مزار پیر بنو که در فاصله ی 15کیلومتری این روستا واقع است حرکت و به عزاداری و پخش نذورات میپردازند و سپیده دم به روستا باز میگردند.
…………………………………………………………………………………………………
مراسم عزاداری روستای ون _ابخورگ_دهنو / عشق آباد طبس
در روستای ون بخش دستگردان نیز مانند سایر نقاط طبس به بلند کردن و چرخاندن نخل می پردازند . در این روستا کمر گیری در هنگام عزاداری نیز مرسوم است .
مراسم کمر گیری روستای ون
متن نوحه کمر برای اموزش و هماهنگی بیشتر در هنگام کمر گرفتن
حسینم.حسینم2
ای سرجدا حسینم2
بی اقربا حسینم2
رفتم به کربلا من2
دیدم از ان بیابان
بوی عزا می اید
زین العبا می اید
با یارو یاورانش
از نینوا می اید
حسینم. حسینم2
ای مردم مدینه2
بر سر زنیدو سینه
حسینَم. حسینَم2
مسلمانان مگر زینب عرب نیست
سر بی چادر زینب سبب چیست
حسینم یا حسینم یا حسینم
? ??
باشد مرا ورد زبان ذکر یا حیدر2
من حیدری ام یا علی تا عرصه محشر2
من دم زحیدر میزنم اقای من حیدر2
هرکس نباشد حیدری محرومُ در محشر2
باشد پسر عمش نبی ان سید لولاک2
شیر خدا اید علی ان ساقی کوثر
باشد مرا ورد زبان ذکر یا عباس2
ما چاکران عباسیم تا جهان برپاست
باشد مرا ورد زبان ذکر یا اکبر2
ما چاکران اکبریم تا شویم بی سر
برپا کنید یاران افغان و شور و شین را2
لب تشنه سر بریدنددر کربلا حسین را
یا رب نصیب گردان تو تربت حسین را 2
از جانکنم زیارت ان صحن با صفا را
یا رب نصیب و گردان تو مشهد الرضا را
از جان کنیم زیارت ان صحن با صفا را
یا رب قبول فرما از بانی این عزا را
کن دور و از وجودش هر دردو و هر بلا را.
ان ن ن دم که سر حسین بر نیزه زدند
مرغان هوا به دور او خیمه زدند…….
سایر شهرها و روستا های شهرستان طبس میتوانند شرح مراسمات سنتی و عزاداری خود را به همراه تصویر برای ما ارسال نمایند
کلیه حقوق برای سایت ” دانشنامه طبس گلشن ” محفوظ است
استفاده از مطالب و تصاویر با ذکر منبع ” دانشنامه طبس گلشن ” مجاز است
عکس های کریت رو فرستادم درج کنید
طبس شهری با قدمت و سنتی است مراسم های زیبایی دارد. من برای سال آینده تور گردشگری فراهم میکنم و ایام عاشورا به طبس می آیم
من تا حالا فکر میکردم طبس یک محل فقیر و ضعیفی است و لی الان میبینم طبس یک شهر با کلاس و پر از آثار دیدنی است .
از سایت زیبایتان ممنونم
عکسای قدیمی کریت زیبا بود باید جای باقدمتی باشه
بسیار عالی بود . زنده باد طبس و طبسی
طبس خیلی شهر زیباییس مثل مردمش زیبا و با سخاوت و مهماننواز زنده باد طبس و طبسی ها
سلام خسته نباشید ممنونم از سایت زیباتون
با سلام و خسته نباشید
پدر بزرگوارم (مرحوم حاج سید کاظم حقی )طبسی بودند و خودم متولد و بزرگ شده در گرگان هستم امسال توفیق حاصل شد عاشورا طبس باشم.
برای مراسم چهلم مرحوم آق سید محمد حقی اومده بودم.
مجالس امام حسین (ع) بسیار گرم و باشکوه بود.
وحدت و همدلی موج می زد همه شهر غرق عزا و ماتم بود .هر کس به هر طریقی می توانست ابراز ارادت میکرد.عظمت امام حسین (ع) بیشتر برایم جلوه کرد در روستاها هم مراسمات با شکوه بود به مراسمات کوریت ؛ دهشک؛ محمد آباد؛دیهو و…سر زدیم. سخنرانی آقای علیخانی در شب عاشورا {دهشک)فوق العاده بود.مراسم نخل ظهر عاشورا خیلی با شکوه بود.دسته بچه های کفن پوش با اون پیرمرد که عاشقانه میگفتن “ما برا یاری شاه شهیدان آمدیم ” دلم را لرزاند .
البته اینرو هم بگم تنها نقطه منفی مراسمات از دیدگاه بنده توزیع انواع شیرینی و شکلات در برات و خیرات عصر تاسوعا و شب عاشورا بود که بیشتر به ایام جشن بیشتر شباهت داشت البته خدمت امام جمعه محترم طبس عرض کردم که انشالله اصلاح شود.
انشالله خدوند از همه قبول فرماید.موفق باشید
حاج آقای مهاجریان درشب عاشورای93اینرا اعلام کردند البته این سنت اهل طبس است که درشب عاشورا درامامزاده وروزعاشورا درقبرستان دیهشک شیرینی وشکلات پخش کنند.
مراسم بسیاربسیار زیبایست ولی مردم موقع ی پخش نذری کمی رعایت کنند.
مراسم زيبايي بود .عزاداريتون قبول .
سلام.عالی بود
منم طبسی هستم ولی بزرگ شده بندرعباس.عاشق طبسم وحتما هر سال میام طبس.
کریتو عشقه!!!!
یا علی
طبس عزیزم،ای شهرزیبای من،دوستت دارم.